Påsketuren

065

Nå har jeg hatt ferie en uke. På Lørdag kjørte vi av sted til Laksvatn og pakka greiene før vi kjørte bort på isen og slo opp teltet. Jeg hadde vært kald hele dagen. Det var en sånn dag hvor jeg liksom ikke fikk varmen i kroppen. Jeg fikk ihverfall nånt meg en utebukse og pelslua mi varma meg på hode. Været var ganske bra, det var skifende mellom litt skyet og nedbør og klar himmel. Da teltet var slått opp så heiv vi oss i pilkinga. Det var alerede noen hull i nerheten som vi benyttet oss av. etter ca 2 timer fikk jeg et napp og dro opp en sjø-ørret. Den var ikke serlig stor og Preben mente jeg skulle sleppe den ut, men jeg syns det var en god stekefisk så jeg beholdt den. Jeg tror det var første gang jeg drepte en fisk. Det føltes litt rart for jeg har aldri drept noe større enn et insekt før, men det måtte gjøres. Jeg slo den ihel på isborret. Så gikk det ca en halv time og jeg hadde nytt napp. Dette var et mye større napp og jeg kjente at panikken og adrenalinet tok meg et øyeblikk og jeg stod å ropte på Preben at han skulle hjelpe meg, men han bare satt der å sa at var bare å dra den opp. Så jeg dro den opp (sveiva på pilken var nemlig knekkt av). Jeg sleit noen sekunder så dro jeg den opp. Det var en sværing! Den var litt lengre enn en brødpose og ganske tynn, men det var en sjø-ørret på ca 1.2 kg! Ah deilig! Det er lite som kan beskrive adrenalinkicket man får av å få napp på kroken altså! Det er sånn at når jeg i ettertid skal tenke hvordan jeg bevegde pilken da jeg fikk den på og slike detaljer så husker jeg det absolutt ikke!  Selvfølgelig var jeg fri for strøm på tlf etter det første bildet så det ble ikke noe bilde av fisken før vi kom hjem. Vi satt å pilka en halvtime til før vi gikk tilbake til teltet og Preben fyrte opp primusen og så spiste vi Real turmat og drakk kakao.Vi prøvde å få varmen i teltet, men fant ut at det var et jævla luftehull i taket så det funka dårlig...

0731

Natten gikk helt greit. Ja det var kaldt men det er nok mye fordi soveposen var for lang og lagde rom fyllt av kulde og at jeg får en ekkel klaustrofobisk følelse av å snørpe meg helt inn i soveposen. Preben er helt vill når han sover at det tar av! Han begynte å legge seg på tvers i teltet oppå meg! haha! Vi stod opp i 7 tiden for da måtte jeg tisse så mye at jeg ikke klarte å holde meg lenger! Da jeg kom ut av tektet satt det alerede 4 folk å fiska i de hullene vi hadde brukt dagen før og jeg ble litt forskrekket og stod en stund å lurte på hvor jeg skulle gå for å tisse, men jeg huka meg ned bak teltet. Preben fyrte opp varmen i teltet og stekte snurring til frokost. Snurring er undervurdert mat og faktisk utrolig godt! Når teltet var slått ned og alt pakket sammen tussla vi tilbake til bilen og kjørte hjem for å sløye fisken og pakke om. Jeg måtte sløye fisken selv og det gikk så som så, men jeg fikk ihvertfall ut gørra! Så måtte jeg ringe mamma og fortelle om fangsten. Hun ble selvsakt kjempespennt og glad.

075

Da fisken var sløyd og kasta i frysern var det ompakk og så dro vi tilbake til vannet. Det var nemlig fiskekonkurranse denne dagen! Jeg var redd for at jeg hadde brukt opp fiskelykka mi dagen før men jeg skulle jo være med å fiske fordet! Da vi kom ned var brodern der og jeg fikk snakka litt med han mens vi gravde oss en levegg. Min blei ganske bra faktisk! Da startskuddet gjikk var det bare å hive seg i borringa! Jeg borra mitt eget hull og tredde på maggotten og slapp utti snøret. Det var ikke annet å gjøre enn å sette seg godt til rette med kaffekoppen og pilke i veg. Timene gikk og verken jeg eller Preben fikk noe. Eller Preben fikk en liten stingsild krøka som han insisterte å få veia av vaktene. Den gjorde ikke utslag på vekta en gang! 0 gram ble det skrevet i boka. Synd det ikke var premie på minste fisk da! Vinnerfisken var på 480 gram eller noe. Jeg skulle altså spart fiskelykka mi til konkurransen for da hadde jeg hatt 10 tusen ekstra...

093

Det var uansett en fin opplevelse og det er godt å gjøre sånne koselige ting sammen med Prebenmin. Etter loddtrekninga (som vi heller ikke vant noe på) dro vi hjem og bunkra oss i sofaen med "Max Payne" og mengder med godis! Det var utrolig deilig å slappe av etter et sånnt døgn. Jeg var solbrent i fjeset og kald på terne, men utflukten var vellykket.
085

Neste dag stod vi opp halv 6 og kjørte av sted med Sverige som mål. Da vi nesten var kommet til Nordkjosbotn kom Preben på at han hadde glemt lommeboken på Laksvatn, så vi snudde og fikk en liten ekstra tur. Da vi kom til Nordkjosbotn andre gang fyllte vi opp tanken med bensin og skrotten med sjokoladeboller og kaffe. Vi kjørte til Bjerkvik gjennom nydelig natur og knallsol. Det var nesten litt synd å sitte inne i bilen på en dag som dette. Da vi kjørte over Bjørnefjell toppet det seg med vakker natur! Jeg fikk faktisk lyst til å gå på ski, noe jeg sjelden får lyst til. Desuten så jeg noen fantastiske vindmøller. Jeg visste ikke at vindmøller var så fine!

113

Vi kom til Riksgrensen og prøvde å finne en butikk som Preben husket fra barndommen sin, men vi fant den ikke. Vi stakk heller innom en Coop og kjøpte Skruf, Festis, Redbull, Polarbrød og skinke. Dette ble lunsjen vår. Siden vi ikke fant den grensebutikken som Preben ville ha bestemte vi oss for å kjøre videre til Kiruna. Jeg kan ikke huske å ha vært der før så det var litt spennende. Det var en innteressant by, men ikke serlig pen. Byen er preget av gruvedriften og det var tog med lange rekker av gruvevogner og fjellene var på en måte skjært ut (husker ikke skrivende stund hva det heter, men det vises på bildet) Preben fortalte at de skal flytte byen fodi gruvedriften under byen kan føre til store sprekker i jorden. Vi fant ingen parkering i denne byen og vi kjørte i ring og i ring å til slutt kjørte vi videre igjen, men Luleå som neste mål.

119

Turen til Luleå Gjikk greit og vi stoppa på en bensinstasjon og fikk oss Kabanoss i baguette. Det er utrolig synd at man ikke finner dette på vanlige kiosker i Norge. Vi spste det for første gang når vi var i Estland for noen år siden og ble lykkelig når vi så det. Vi fikk spist det et par ganger i løpet av Sverige-turen også. DIGG! Vi kjørte inn til byen og fikk kjøpt noen sko og en jakke til Preben (noe som han sårt trengte!)

129

Vi bestemte oss for å kjøre litt ut av sentrum for å finne et hotell og samtidig finne en matbutikk for å fylle på med forsyninger. De fleste butikkene i byen begynte uansett å stenge. Vi fant en ICA og handla masser av øl og potetgull med smaken salt & eddik. Det lukta helt jævli at potetbullet men det smakte overraskende godt. Preben spiste det da vi var i Estland og sa det var det beste potetgullet han hadde smakt! Vi satt i våre hotellsenger og så på tv resten av kvelden. Det er første gang vi bor på hotell sammen alene jeg og han. Det var digg! Frokosten på hotellet var ikke til å rope hurra for og kaffen smakte dritt, men jeg ble usannsynlig glad når jeg fant ut at de hadde bacon og egg! Jeg hadde ikke lagt merke til det med en gang så det var så vidt jeg orka en siste skive! Vi dro til byen for å sjekke livet og butikkene og jeg fikk gå på en av mine yndlingsbutikker: Indiska. Det var ikke SÅ mye mer fantastisk å være på en Svensk Indiska, men da er det gjort. Så gikk vi en tur innom Gina og jeg fikk meg en "skinntights" og et blått skjørt med sløyfe i livet. Jeg var fornøyd. Vi tok oss en tur på Systembolaget for å handle sprit og øl med vanlig prosent. Vi fant oss en kasse med Lappin og Preben bar det bort til kassen og jeg skulle betale. Kassadamen skulle ha leg hos begge og Preben er jo ikke 20 så hun sa vi ikke fikk kjøpe. Vi argumenterte med at det var jeg som skulle kjøpe det uansett, men damen sa at det var han som bar varene til disken så da fikk vi ikke kjøpe. Hun sa at det stod handlevogner der så jeg kunne bære varene selv. LATTERLIG! Så vi prøvde oss på en spansken (selvom jeg var overbevist om at det ikke kom til å funke). Jeg gikk inn igjen og bar kassen med øl med meg, men hun kom bort å bitcha og sa at jeg ikke fikk kjøpe uansett. Dumme svenske kjærring altså! Vi gjikk å så i noen flere butikker før vi la ut på veien igjen.

133

Da var vi på tur hjem. Svigemor fortalte over tlf at det var kortere å kjøre hjem via Karusoando, så det gjorde vi. Hele turen prøvde jeg å se etter elg, for jeg har aldri sett en elg før. Jeg hadde gnægd så mye om det at Preben hadde drømt at vi så en elg på tur hjem, og når han hadde drømt det var det enda viktigegre å holde utkikk. Jeg ropte ut: "Nå må den elgen min åpenbare seg snart!" Å der var det et stort skilt hvor det stor "Elgpark". WHOT? Vi kjørte inn for å sjekke men det så øde ut og jeg fikk ikke øye på en eneste elg. Preben sa at de sikkert arrangerte turer ut i skogen for å se elg og at det ikke var en park med elger. SKUFFET. Vi fant oss ihvertfall en liten bensinstasjon med kabanoss og toalett og vi koste oss med det.

153

Bilturen gjennom uendelig med barskog var ganske kjedelig, men vi hørte på et ganske morsomt program på svensk p3 og jeg sov litt innimellom, dessuten måtte jeg jo speide videre etter elg! Karusoando var mindre og kjedeligere enn jeg hadde husket, men vi fikk nåh kjøpt oss litt  snus og bacon. Over i Finnland fyllte vi bensin, kjøpte øl og fortsatte bortover på Nordlysveien mot Kilpis.

147

Kilpis var det fullt av skuterkjørende nordmenn. Vi kjøpte oss en bringebærfanta og noen grillbein. Da vi hadde kjørt et stykke skulle jeg putte bankkortet mitt tilbake i lommeboka, men jeg fant det ikke. Preben stoppa for å pisse og jeg leta som en galning for å finne krotet men jeg fant det ikke. FAEN. det første jeg gjore da vi kryssa grensa til Norge var å ringe å få kortet sperra. Det var første gang jeg har mista et bankkort. Jeg hadde tilfeldigvis bestillt meg et bankkort en uke tidligere for å fikse på bildet. (Desuten fant Preben bankkortet mitt i bilen for noen timer siden! flaut) Når vi kom hjem var det steik til middag og svigers var hjemme fra Kauto. Neste dag dro Preben for å besøke sine besteforeldre og jeg blei igjen på Blomsterverkstedet for å skravle med mine tidligere arbeidskolleger.  På kvelden var det klart for den store PåskefestenLøkta. Vi dro på vors til en gammel skolekamerat og han hadde med seg et gjeng fra byen pluss at foreldrene hadde en gjeng på besøk så det blei jo rene festen! Borte på Løkta blei Preben dårlig og veldig full, men vi klarte nåh å holde han der et par timer og mange av hans gammle kompiser var der. Dum som jeg var satt jeg på fanget hans og han skulle plutselig svinge meg bakover. Plutselig lå vi å kava på gulvet begge to!  Han er som en liten unge når han er full. Sier man "ikke gjør det" tror han det betyr "gjør det"! Ikke lurt. Jeg slo anklene mine noe så sinnsykt, men jeg vet ikke på hva for jeg landa jo oppå han.. strange. Neste dag lå vi som slakt på sofaen og så på "Simpson the movie" og "the emperiors club". Vi spiste laks til middag og kjørte hjem. Da vi hoppa ut av bilen hos meg kom vi på at vi hadde glemt både maten vi hadde kjøpt inn for helligdagene, øllen og påskeblomsten jeg fikk av damene på blomsterbutikken. KIPT. Preben blei ringt opp av broren og de skulle dra ut på byen en tur. Preben sier hade og går ut i gangen. Jeg hører et forferdelig knas og 10 øl lå knust på gulvet mitt. Jeg hadde lyst til å kjefte på han men jeg så at han blei deprimert nok av å miste så mye øl. Glasskår lå spredt utover og alle skoene mine var fulle av øl. Vi prøvde så godt vi kunne å rydde opp sølet og samle glass. Vi fikk ikke opp alt så gulvet må vaskes hardt i dag! Stinker øl! Nå er Preben sammen med broren og spiser middag hos bestefaren og jeg sitter her å skriver på min siste dag i ferien. I morgen er det tilbake på jobb, kanskje til og med i kveld. De ringte å sa at de trengte meg.. BLÆH